Udruge imaju sve više nametnutih obaveza i papirologije pa nije čudo što mi se često javljaju jer nisu sigurni što treba napraviti. Na primjer, u natječajima se u prijavnoj dokumentaciji trebaju poslati dodatni dokumenti, ako udruga vodi dvojno knjigovodstvo.
Samo udruge koje vode jednostavno knjigovodstvo trebaju ispuniti upitnik o funkcioniranju sustava financijskog upravljanja, najkasnije do 30. ožujka 2016. godine. Što to jednostavno knjigovodstvo zapravo znači, kada znamo da u našoj zemlji administracija nije jednostavna?
Sve neprofitne organizacije (pa i udruge) dužne su voditi uredno financijsko poslovanje sukladno Uredbi o neprofitnom računovodstvu. Udruge obično vode dvojno knjigovodstvo.
Jednostavno knjigovodstvo mogu voditi udruge čija je vrijednost imovine u prethodne tri godine na godišnjoj razini manja od 230.000,00 kn i čiji je godišnji prihod u prethodne tri godine na godišnjoj razini manji od 230.000,00 kn, a osnovane su prije 1.1.2009. god. Ukoliko ovi uvjeti nisu zadovoljeni, udruga je dužna voditi dvojno knjigovodstvo.
Novi Zakon o udrugama stupio je na snagu 01.10.2014. dok se novi Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija primjenjuje od 01.01.2015.
Tim su se zakonima obveze „malih“ udruga koje vode jednostavno knjigovodstvo povećavale, a najvažnija je njihova obveza sastavljanja i predaje financijskih izvještaja.
Za vođenje jednostavnog knjigovodstva nije vam potreban knjigovođa, ali je potrebno imati osobu koja se razumije u jednostavno knjigovodstvo. Za vođenje dvojnog knjigovodstva vam je potreban knjigovođa.
Udruge koje su osnovane nakon 1.1.2009. godine i koje su bile obvezne voditi dvojno knjigovodstvo ukoliko zadovoljavaju uvjete o prihodima i imovini nakon protoka od 3 godine mogu se odlučiti hoće li voditi knjigovodstvo prema načelima dvojnog ili prema načelima jednostavnog knjigovodstva.
Odluku o korištenju ove mogućnosti vođenja knjigovodstva za tekuću poslovnu godinu donosi osnivač neprofitne organizacije u roku predviđenom za podnošenje financijskih izvještaja za prethodnu poslovnu godinu, a o nastaloj promjeni izvještava Ministarstvo financija popunjavanjem RNO-P obrasca uz koji prilaže navedenu odluku. Na ovom linku su upute za popunjavanje tog obrasca.
Nabrojat ćemo vam poslovne knjige u jednostavnom knjigovodstvu, a na likovima ispod možete preuzeti primjere tih knjiga:
Izvor: http://www.grakni.hr/udruge/107-jednostavno-knjigovodstvo
Actarius Grupa d.o.o., http://www.actarius.hr, info@actarius.hr