Godišnji popis imovine i obveza (inventura) za 2020. udruga i neprofitnih organizacija
info@actarius.hr
Popis imovine i obveza
Udruge i druge neprofitne organizacije na početku poslovanja moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti.
Osim toga neprofitne organizacije obvezne su popis imovine i obveza sastaviti i na kraju svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance radi uklađenja knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem.
Iznimno, neprofitne organizacije koje obavljaju knjžničarsku ili bibliotečnu djelatnost popis knjiga i bibliotečne građe mogu obavljati u roku koji nije duži od tri godine. Također, svaki porezni obveznik mora popisti svu imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti na početku poslovanja, a takav popis se mora sastaviti i krajem svake poslovne godine kao godišnji popis. Godišnjim popisom utvrđene inventurne (popisne) razlike treba evidentirati u poslovnim knjigama. Provođenjem inventure kontrolira se ispravnost provedenih knjiženja u poslovnim knjigama, a sve u cilju kvalitetnije pripreme i izrade godišnjih financijskih izvještaja. Godišnji popis je jedna od najvažnijih pripremnih radnji pri izradi godišnjih financijskih izvještaja radi utvrđivanja stvarnog stanja imovine i obveza, jer se temeljem obavljenog popisa usklađuju podaci iskazani u poslovnim knjigama i evidencijama sa stvarnim stanjem.
Dakle, neprofitne organizacije obvezno na kraju godine (31.12.) usklađuju stanje imovine i obveza iskazanih u knjigovodstvu sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom. Popis imovine i obveza sa stanjem na zadnji dan poslovne godine je prije svega postupak čiji rezultat i informacije o stanju imovine i obveza trebaju prvenstveno neprofitnoj organizaciji.
Vrijeme provođenja popisa i radnje u svezi popisa
Godišnji popis imovine i obveza mora se provesti krajem svake poslovne godine , tj. sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine. Ako se dan popisa razlikuje od 31. prosinca stvarno stanje utrđeno popisom treba svesti na stanje 31.12. i to na sljedeći način:
* Ako je popis obavljen prije 31.12., utvrđeno stanje popisom treba:
1. povećati za sve ulaze - nabave do 31.12,
2. umanjiti za prodaje, izdavanje dobara, tj. za sve utrške koji su se pojavili do 31.12.
* Ako je popis obavljen poslije 31.12. utvrđeno stanje popisom treba:
1. umanjiti za sve ulaze - nabave poslije 31,.12.
2. uvećati za sve prodaje - utrške koje su se dogodile poslije 31.12.
ŠTO JE OBVEZNO POPISATI
Glavni zadatak popisa imovine i obveza je uskladiti stvarno stanje imovine i obveza utvrđeno popisom sa stanjem evidentiranim u poslovnim knjigama i evidencijama.
Neprofitne organizacije popisuju sljedeću imovinu i obveze:
ČLANOVI POVJERENSTVA ZA POPIS
Kako je temeljni zadaak popisa utvrđiavanje starnog stanja imovine i obveza smatram da u povjerenstvo za popis ne bi mogle biti imenovane osobe odnosno radnici koji rukuju imovinom koja je premetom popisa. Također, smatramo da se u povjerenstvo za popis potraživanja odnosno obvezea ne bi trebalo imenovati djelatnike koji vode propisane evidencije. U povjerenstvo za popis mogu se imenovati i osobe koje nisu u radnom odnosu s neprofitnom organizacijom tj.članovi neprofitne oraganizacije, a što je vrlo česti slučaj kod malih neprofitnih organizacija.
Bitno je napomenuti da se popis imovine i obveza (sastavljanje pomoćnih popisnih lista, popisnih listića i sl.) mora obaviti prije nego što se knjigovodstveni podaci o imovini i obvezama unesu u popisne liste. Popunjene popisne liste potpisuju članovi povjerenstva za popis, te osoa koja rukuje popisanom imovinom i obvezama.
SASTAVLJANJE IZVJEŠTAJA O OBAVLJENOM POPISU
Nakon obavljenog popisa, povjerensvo za popis obvezno je sastaviti izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga zakonskom zastupniku neprofitne organizacije. Povjerenstvo za popis uz popisne liste, u kojima je utvrđen rezultat popisa (stvarnos tanje, knjigovodstveno stanje i razlike između stvarnog i knjigovodstvenog stanja), sastavljaju i izvještaj o obavljenom popisu u pisanom obliku,
DONOŠENJE ODLUKE O OBAVLJENOM POPISU
Zakonski predstavnik neprofitne organizacije na temelju izvještaja i priloženih popisnih lista odlučuje o :
Zakonski predstavnik neprofitne organizacije, zajedno s povjerenstvima za popis, razmatra izvješće o obavljenom popisu imovine i obveza sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine.
Nadležni zakonski predstavnik neprofitne organizacije svojom odlukom u svezi obavljenog popisa odlučuje i o:
Cjelokupna dokumentacija u svezi popisa imovine i obveza zajedno s odlukom zakonskog predstavnika neprofitne organizacije dostavlja se u knjigovodstvo kako bi se provela potrebna knjiženja i uskladilo stvarno stanje imovina i obveza utvrđeno popisom sa knjigovodstvenims tanjem. Popis imovine i obveza sa stanjem na dan 31.12. trebaju obvezno obaviti i neprofitne organizacije koje vode jednostavno knjigovodstvo.
Izvor: časopis Udruga 56/2020