Godišnji popis imovine i obveza (inventura) za 2020. u udrugama i drugim neprofitnim organizacijama
info@actarius.hr
Popis imovine i obveza
Udruge i druge neprofitne organizacije na početku poslovanja moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti,
Osim toga neprofitne organizacije obvezne su popis imovine i obveza sastaviti ina kraju svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance radi usklađenja knjigovdstvenog sa stvarnim stanjem. Iznimno , neprofitne organizacije koje obavljaju knjižničarsku ili bibliotečnu djelatnost popis knjiga i bibliotečne građe mogu obaviti u roku koji nije duži od tri godine.
Godišnjim popisom utvrđene inventurne razlike treba evidentirati u poslovnim knjigama. Godišnji popis je jedna od najvažnijih pripremnih radnji pri izradi godišnjih financijskih izvještaja radi utvrđivanja stvarnog stanja imovine i obveza jer se temeljem obavljenog popisa usklađuju podaci iskazani u poslovnim knjigama i evidencijama sa stvarnim stanjem.
Vrijeme provođenja popisa i radnje u svezi popisa
Godišnji popis imovine i obveza mora se provesti krajem svake poslovne godine, tj. sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine. Međutim, u svakodnevnom poslovanju zbog objektivnih i subjektivnih razloga često se dan popisa razlikuje od dana kada se stvarno fizički obavlja popisivanje imovine i obveza. Stvarno stanje utvrđeno popisom treba svesti na stanje 31.12. i to na sljedeći način:
Ako je popis obavljen prije 31.12., utvrđeno stanje popisom treba:
Ako je popis obavljen poslije 31.12.., utvrđeno stanje popisom treba:
Kako bi se popis obavio što točnije, pravodobnije i kvalitetnije, porezni obveznici trebaju obaviti i određene radnje prije početka samog obavljanja popisa imovine i obveza. Radnje u svezi popisa možemo podijeliti prema redoslijedu na : pripremne radnje utvrđivanje stvarnog stanja od strane povjerenstva za popis, sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu, donošenje odluke o obavljenom popisu i sl.
Što je obvezno popisati
Glavni zadatak popisa imovine i obveza je uskladiti stvarno stanje imovine i obveza utvrđeno popisom sa stanjem evidentiranim u poslovnim knjigama i evidencijama.
Neprofitne organizacije popisuju sljedeću imovinu i obveze:
Povjerenstvo (komisija) za popis imovine i obveza
Povjerenstvo (komisiju) za popis osniva zakonski predstavnik neprofitne organizacije. Zakonski predstavnik određuje datum popisa, rokove obavljanja popisa i satavljanja izvještaja s priloženim popisnim listama. Članovi povjerenstva svojim potpisom ovjeravaju i potvrđuju da su točno utvrdili stvarno stanje imovine i obveza.
Članovi povjerenstva za popis
Kako je temeljni zadatak popisa utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza u povjerenstvo za popis ne bi mogle biti imenovane osobe odnosno radnici koji rukuju imovinom koja je predmetom popisa. Također, u povjerenstvo za popis potraživanja ne bi trebalo imenovati djelatnike koji vode propisane evidencije. U povjerenstvo za popis mogu se imenovati i osobe koje nisu u radnom odnosu s neprofitnom raganizacijom, tj.članovi neprofitne organizacije, a što je vrlo česti slučaj kod malih neprofitnih organizacija.
Obavljanje popisa
Obveza povjerenstva za popis je utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza, sastavljanje popisnih lista te iskazivanje razlika u odnosu na knjigovodstveno stanje.
Popis imovine i obveza obično se provodi u četiri faze:
Sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu
Nakon obavljenog popisa, povjerenstvo za popis obvezno je sastaviti izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga zakonskom zastupniku neprofitne organizacije. Povjerenstvo za popis uz popisne liste, u kojim je utvrđen rezulatat popisa (stvarno stanje i razlike između stvarnog i knjigovodstvenog stanja), sastavljaju i izvještaj o obavljenom popisu u pisanom obliku.
Donošenje odluke o obavljenom popisu
Zakonski predstavnik neprofitne organizacije na temelju izvještaja i priloženih popisnih lista odlučuje o: nadoknađivanju utvrđenih manjkova, priznavanju i evidentiranju utvrđenih viškova, otpisu nenaplativih i zastarjelih potraživanja i obveza rashodovanju sredstava, opreme i sitnog inventara mjerama protiv osoba odgovornih za manjkove, oštećenja, neusklađenost knjigovodstvenog i stvarnog stanja, zastaru i nenapaltivost potraživanja i slično.
Nadležni zakonski predstavnik neprofitne organizacije svojom odlukom u svezi obavljenog popisa odlučuje i o:
Cjelokupna dokumantacija u svezi popisa imovine i obveza zajedno s odlukom zakonskog predstavnika neprofitne organizacije dostavlja se u knjigovodstvo kako bi se provela potrebna kniženja i uskladilo starno stanje imovina i obveza utvrđeno popisom sa knjigovodstvenim stanjem. Napominjemo da popis imovine i obveza sa stanjem na dan 31.12.2020.. trebaju obvezno obaviti i neprofitne organizacije koje vode jednostavno knjigovodstvo.
Izvor: Časopis Udruga br.56/2020