This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revision | ||
racunovodstvo_za_udruge [2016/09/30 08:44] gasparovic created |
racunovodstvo_za_udruge [2021/11/26 01:09] (current) |
||
---|---|---|---|
Line 2: | Line 2: | ||
===== Saznajte sve o platnom prometu, obveznim evidencijama i knjigovodstvenim izvještajima udruga ===== | ===== Saznajte sve o platnom prometu, obveznim evidencijama i knjigovodstvenim izvještajima udruga ===== | ||
+ | {{ ::racunovodstvoudruga.jpg?200|}} | ||
**Registar neprofitnih organizacija** ustrojava i vodi **Ministarstvo financija** u elektroničkom obliku. Podaci iz Registra javni su i dostupni na stranicama Ministarstva financija. | **Registar neprofitnih organizacija** ustrojava i vodi **Ministarstvo financija** u elektroničkom obliku. Podaci iz Registra javni su i dostupni na stranicama Ministarstva financija. | ||
Line 32: | Line 32: | ||
Sredstvima na žiro-računu raspolažu one osobe koje su nadležna tijela neprofitne organizacije ovlastila za raspolaganje sredstvima na žiro-računu (njihovi su potpisi zabilježeni na tzv. potpisnom kartonu). | Sredstvima na žiro-računu raspolažu one osobe koje su nadležna tijela neprofitne organizacije ovlastila za raspolaganje sredstvima na žiro-računu (njihovi su potpisi zabilježeni na tzv. potpisnom kartonu). | ||
+ | ====Blagajnički maksimum==== | ||
+ | |||
+ | Blagajnički maksimum je iznos gotovog novca koji pravna osoba može zadržati preko noći, bez obveze polaganja na žiro-račun. Prema propisima koji uređuju blagajnički maksimum i mogućnost plaćanja gotovim novcem, svaka neprofitna organizacije je dužna donijeti odluku o svom blagajničkom maksimumu. | ||
+ | |||
+ | Propisi ne postavljaju nikakav limit blagajničkog maksimuma. Pri donošenju odluke, neprofitna organizacija će voditi računa o potrebama za gotovim novcem u svom redovnom poslovanju, te svojim mogućnostima i uvjetima čuvanja gotovog novca. | ||
+ | |||
+ | ====Plaćanja i naplata s inozemstvom==== | ||
+ | |||
+ | Neprofitna organizacija može sukladno propisima koji uređuju platni promet s inozemstvom, obavljati plaćanja u devizama i primati devizna novčana sredstva iz inozemstva, preko računa otvorenog u poslovnoj banci. Iznimka su one organizacije za koje je posebnim propisom isključena mogućnost poslovanja preko vlastitog deviznog računa (npr. za neke korisnike Državnog proračuna). | ||
+ | |||
+ | Sredstva kojima organizacija raspolaže na deviznom računu mogu se koristiti i za plaćanja u zemlji, tako da se poslovnoj banci kod koje se vodi devizni račun, dade nalog za prodaju deviza i uplatu kunskog iznosa na račun poslovnoj banci. | ||
+ | |||
+ | ====Kompenzacije, prijeboji i cesije==== | ||
+ | |||
+ | Kao svaka druga pravna ili fizička osoba, neprofitna organizacija može svoja plaćanja obveza i naplatu potraživanja u zemlji i u inozemstvu, osim izravnim novčanim namirenjem, obavljati i kompenzacijom, cesijom, asignacijom ili upućivanjem duga. Riječ je o obračunskom namirenju obveza i naplati potraživanja propisanih Zakonom o obveznim odnosima. | ||
+ | |||
+ | Obračunska plaćanja se pod jednakim uvjetima mogu obavljati i u odnosima s inozemnim osobama. Za prijeboj, cesiju, asignaciju ili preuzimanje duga u pravnim poslovima s inozemstvom, nije potrebna suglasnost Hrvatske narodne banke. | ||
+ | |||
+ | Pravne osobe nemaju obvezu evidentirati obračunska plaćanja preko računa za redovno poslovanje. Naplatu i plaćanja provedena obračunskim načinima plaćanja, samo na temelju vjerodostojnih isprava (izjava, ugovor i dr.) evidentiraju u svojim poslovnim knjigama. | ||
+ | |||
+ | ====Financijski planovi==== | ||
+ | |||
+ | Neprofitna organizacija koja je obveznik vođenja dvojnog knjigovodstva obvezna je izrađivati godišnji program rada i financijski plan za njegovu provedbu. | ||
+ | |||
+ | __Financijski plan neprofitne organizacije sastoji se od:__\\ | ||
+ | * plana prihoda i rashoda\\ | ||
+ | * plana zaduživanja i otplata\\ | ||
+ | * obrazloženja financijskog plana. | ||
+ | |||
+ | Financijski plan donosi najviše tijelo neprofitne organizacije, odnosno tijelo koje je temeljem statuta neprofitne organizacije za to ovlašteno, najkasnije do 31. prosinca tekuće godine za sljedeću godinu. | ||
+ | Izmjene i dopune financijskog plana provode se tijekom godine po postupku za donošenje financijskog plana. | ||
+ | |||
+ | Zakonski zastupnik udruge odgovoran je za zakonito i pravilno izvršavanje financijskog plana. Prvi financijski planovi za razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca 2016. godine izrađivat će se najkasnije do 31. prosinca 2015. godine. | ||
+ | |||
+ | Ministar financija posebnim će pravilnikom propisati metodologiju izrade financijskog plana, izmjena i dopuna financijskog plana te način i uvjete izvršavanja financijskog plana. | ||
+ | |||
+ | ====Knjigovodstvene evidencije==== | ||
+ | |||
+ | Knjigovodstvo neprofitnih organizacija vodi se po načelu dvojnog knjigovodstva, a prema rasporedu računa iz Računskog plana za neprofitne organizacije. Neprofitne organizacije obvezne su u svom knjigovodstvu osigurati podatke pojedinačno po vrstama prihoda i rashoda te o stanju imovine, obveza i vlastitih izvora. Udruga je prve tri godine od osnivanja obvezna voditi dvojno knjigovodstvo. | ||
+ | |||
+ | __Obvezne su sljedeće poslovne knjige:__\\ | ||
+ | * **dnevnik** - knjiga u koju se unose poslovne promjene slijedom vremenskog nastanka\\ | ||
+ | * **glavna knjiga** - sustavna knjigovodstvena evidencija poslovnih promjena nastalih na imovini, obvezama, vlastitim izvorima te prihodima i rashodima\\ | ||
+ | * **pomoćne knjige** - analitičke knjigovodstvene evidencije poslovnih događaja koji su u glavnoj knjizi iskazani sintetički i druge pomoćne evidencije o stanju i promjenama imovine i obveza za potrebe nadzora i praćenja poslovanja. | ||
+ | |||
+ | **Neprofitne organizacije obvezno vode sljedeće pomoćne knjige:** dugotrajne nefinancijske imovine, kratkotrajne nefinancijske imovine (zaliha materijala, proizvoda i robe), financijske imovine i obveza, zatim knjigu (dnevnik) blagajni, evidenciju danih i primljenih jamstava i garancija, evidenciju putnih naloga i korištenja službenih vozila, knjigu izlaznih računa, knjigu ulaznih računa te ostale pomoćne evidencije prema posebnim propisima i svojim potrebama. | ||
+ | |||
+ | Posebne pomoćne knjige i analitičke evidencije ne moraju se voditi ako neprofitna organizacija izravnim raščlanjivanjem stavki glavne knjige osigurava potrebne podatke. | ||
+ | |||
+ | Dnevnik i glavna knjiga, te knjiga primitaka i izdataka čuvaju se najmanje 11 godina, a pomoćne knjige najmanje 7 godina. Trajno se čuvaju isplatne liste i analitičke evidencije o plaćama isplaćenim zaposlenicima u radnom odnosu. | ||
+ | |||
+ | ====Jednostavno knjigovodstvo==== | ||
+ | |||
+ | Neprofitne organizacije kojima je vrijednost imovine na kraju svake od prethodne tri godine uzastopno manja od 230.000 kuna, i godišnji prihod uzastopno u svakoj od prethodne tri godine manji od 230.000 kuna godišnje, mogu donijeti Odluku o vođenju jednostavnog knjigovodstva i primjeni novčanog računovodstvenog načela. | ||
+ | |||
+ | __Takva neprofitna organizacija dužna je voditi sljedeće poslovne knjige:__ | ||
+ | * **knjigu blagajne**\\ | ||
+ | * **knjigu primitaka i izdataka** – kronološkim redoslijedom iskazuju se primici i izdaci temeljem primljenih uplata i obavljenih isplata, uključujući i obračunska plaćanja, koji se odnose na poslovnu godinu\\ | ||
+ | * **knjigu ulaznih računa** – iskazuju se kronološkim redoslijedom podaci o svim primljenim računima dobavljača u poslovnoj godini, bez obzira na način plaćanja (npr. plaćanje sa žiro računa, gotovinska plaćanja, obračunska plaćanja i dr.)\\ | ||
+ | * **knjigu izlaznih računa** - iskazuju se kronološkim redoslijedom podaci o svim izdanim računima kupcima u poslovnoj godini, bez obzira na način naplate računa (npr. naplate na žiro račun, gotovinske naplate, obračunska plaćanja i dr.)\\ | ||
+ | * **popis dugotrajne nefinancijske imovine** – obuhvaća: neproizvedenu dugotrajnu materijalnu i nematerijalnu imovinu (zemljišta, patenti, licence i ostalo), proizvedenu dugotrajnu imovinu (građevinske objekte, postrojenja i opremu, prijevozna sredstva, knjige, umjetnička djela i ostale izložbene predmete, višegodišnje nasade i osnovno stado, ulaganja u računalne programe i ostalo), plemenite metale i ostale pohranjene vrijednosti i sitni inventar. | ||
+ | |||
+ | Udruge koje vode jednostavno knjigovodstvo morat će predavati i godišnji financijski izvještaj o primicima i izdacima. | ||
+ | |||
+ | Zakonski zastupnik udruge dužan je donijeti **Odluku o vođenju jednostavnog knjigovodstva i primjeni novčanog računovodstvenog načela**. Ta Odluka mora se donijeti do roka za predaju godišnjih financijskih izvještaja za prethodnu poslovnu godinu i važeća je dok udruga zadovoljava navedene uvjete, odnosno do opoziva. Ta se odluka dostavlja Ministarstvu financija putem obrasca kojeg možete naći na stranicama Ministarstva financija | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Udruga koja tijekom poslovne godine nije imala poslovnih događaja, niti u poslovnim knjigama ima podatke o imovini i obvezama, dužna je u roku propisanom za predaju godišnjih financijskih izvještaja Ministarstvu financija dostaviti izjavu o neaktivnosti za prethodnu poslovnu godinu koju možete pronaći na stranicama Ministarstva financija | ||
+ | |||
+ | ====Izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava==== | ||
+ | |||
+ | Udruga koja ostvaruje sredstva iz javnih izvora, uključujući i sredstva državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna je nadležnom tijelu državne uprave, jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno drugom nadležnom tijelu javne vlasti dostaviti izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava. | ||
+ | |||
+ | Nadležna tijela i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju pravo vršiti kontrole na licu mjesta o utrošku sredstava iz državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Prema važećim propisima, kontrole na licu mjesta za pojedinačne isplate neprofitnim organizacijama iznad 20.000 kuna predstavljaju standard dobrog sustava financijskih kontrola (sastavni dio izjave o fiskalnoj odgovornosti). | ||
+ | |||
+ | Ministar financija pravilnikom utvrđuje minimalni sadržaj i rokove dostave izvještaja o potrošnji proračunskih sredstava. | ||
+ | |||
+ | ====Obveza korištenja revizorskih usluga==== | ||
+ | |||
+ | Udruga koja je u prethodnoj godini imala ukupan prihod između tri i deset milijuna kuna dužna je sukladno pravilima o reviziji financijskih izvještaja, putem ovlaštenog revizora, jednom godišnje, dati na uvid svoje financijske izvještaje. | ||
+ | |||
+ | Udruga koja je u prethodnoj godini imala ukupan prihod iznad deset milijuna kuna dužna je sukladno pravilima o reviziji financijskih izvještaja, putem ovlaštenog revizora, jednom godišnje, revidirati svoje financijske izvještaje. | ||
+ | |||
+ | Navedene udruge bit će dužne do 30. lipnja tekuće godine objaviti na svojim internetskim stranicama revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja, odnosno o uvidu u financijske izvještaje za prethodnu godinu. | ||
+ | |||
+ | ====Objava godišnjih financijskih izvještaja==== | ||
+ | |||
+ | Godišnji financijski izvještaji neprofitnih organizacija (pa tako i udruga) će se objavljivati putem Registra neprofitnih organizacija. Prvi godišnji financijski izvještaji neprofitne organizacije koji se javno objavljuju putem Registra neprofitnih organizacija odnose se na 2013. godinu. | ||
+ | |||
+ | Neprofitne organizacije koje vode dvojno knjigovodstvo zadržavaju obvezu tromjesečnog izvještavanja. | ||
+ | |||
+ | Prvi financijski izvještaji, propisani ovim Zakonom sastavljaju se za izvještajna razdoblja od 1. siječnja 2015. | ||
+ | |||
+ | ====Druge obvezne evidencije==== | ||
+ | |||
+ | Ovisno o vrsti i opsegu poslovnih aktivnosti, neprofitna organizacija je obvezna voditi evidencije propisane posebnim zakonima, koji uređuju obavljanje te poslovne aktivnosti. Tako su neprofitne organizacije-obveznici poreza na dodanu vrijednost dužne voditi knjige ulaznih i knjige izlaznih računa propisane Pravilnikom o porezu na dodanu vrijednost (za redovne isporuke, za predujmove i za vlastitu potrošnju). | ||
+ | |||
+ | Organizacije koje imaju priljeve i plaćanja iz inozemstva dužne su voditi nadzornu knjigu priljeva i odljeva deviza i sve druge evidencije iz propisa o deviznom poslovanju i platnom prometu s inozemstvom. Organizacije koje zapošljavaju zaposlenike u radnom odnosu dužne su voditi tzv. matičnu evidenciju zaposlenih, te sve evidencije o isplaćenim plaćama (porezne kartice) i ostvarivanju drugih socijalnih prava zaposlenih (pravo na mirovinsko osiguranje, pravo na naknadu za bolovanje u slučaju spriječenosti za rad i dr.). | ||
+ | |||
+ | ====Nadzor==== | ||
+ | |||
+ | Ministarstvo financija obavlja nadzor financijskog poslovanja, računovodstvenih poslova i predaje financijskih izvještaja (financijski nadzor) neprofitne organizacije u skladu s odredbama ovoga Zakona te drugih posebnih propisa (npr. Zakona o udrugama) | ||
+ | |||
+ | __Obuhvaća nadzor nad :__\\ | ||
+ | * zakonitim pribavljanjem financijskih sredstava iz javnih i drugih izvora\\ | ||
+ | * upravljanjem financijskim sredstvima\\ | ||
+ | * utvrđivanjem koriste li se sredstva za ostvarivanje ciljeva zbog kojih je osnovana neprofitna organizacija. | ||
+ | |||
+ | Prekršajne i kaznene odredbe | ||
+ | |||
+ | __Zakon uvodi novčane kazne za čitav niz prekršaja, pa se tako Udruga novčano kazniti ako:__\\ | ||
+ | * ne izrađuje i/ili ne usvaja financijske planove\\ | ||
+ | * ne vodi poslovne knjige dvojnog knjigovodstva\\ | ||
+ | * ne čuva dnevnik, glavnu knjigu i pomoćne knjige /ne čuva knjigu primitaka i izdataka, knjigu blagajne, knjigu ulaznih računa, knjigu izlaznih računa i popis dugotrajne nefinancijske imovine u propisanim rokovima\\ | ||
+ | * ne čuva knjigovodstvene isprave u propisanim rokovima\\ | ||
+ | * ne sastavlja i ne podnosi financijske izvještaje sukladno Zakonu\\ | ||
+ | * ne objavi na svojim mrežnim stranicama revizorsko izvješće o obavljenoj reviziji godišnjih financijskih izvještaja, odnosno o uvidu u financijske izvještaje za prethodnu godinu\\ | ||
+ | * ne upiše se u Registar neprofitnih organizacija\\ | ||
+ | * ne izvijesti o promjeni podataka unesenih u Registar neprofitnih organizacija - **novčane kazne** za udrugu razlikuju se prema tipu knjigovodstva:udruga koja vodi dvojno knjigovodstvo: od 5000 kuna do 200.000 kuna, te za zakonskog zastupnika udruge od 5000 kuna do 20.000 kuna;\\ | ||
+ | * udruga koja vodi jednostavno knjigovodstvo: od 1000 kuna do 50.000 kuna, te za zakonskog zastupnika udruge od 1000 kuna do 10.000 kuna. | ||
+ | |||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | Izvor: https://gov.hr/moja-uprava/aktivno-gradjanstvo-i-slobodno-vrijeme/udruge/racunovodstvo-udruga/1566 | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | Actarius Grupa d.o.o., http://www.actarius.hr, info@actarius.hr |